Authoritarian International is a term now being used to describe how China – and Russia – use their influence, and economic power in China’s case, to support other authoritarian regimes around the world, from Venezuela to Turkey, from the Philippines to Ethiopia. Many of these regimes may have had some form of communist or socialist government or may currently have some form as in Venezuela’s case, but the glue that holds them together is not really marxist economics and ideology but rather strongman rule. A rule that China abstains from condemning on the international stage and a rule which China along with Russia provide military and economic aide to as well as trade ties. Real Clear Politics has a great read on this by Richard Bernstein.

It’s a repudiation of the optimism of the 90’s where it was thought that economic freedom would lead naturally and inevitably, guided by the invisible hand of enlightened self-interest, towards political openness and eventually full democracy. Unfortunately that hasn’t worked out, especially in China’s case where strict one-party rule has accompanied astonishing growth. Yes, at some point the corruption and state-subsidized spending should produce the long-awaited downturn or even crash. But people have been predicting China’s economic collapse for about a decade now.

Which brings us to a rather ugly little episode being followed in the Washington Free Beacon concerning Chinese dissident billionaire Guo Wengui (who has been exposing the very corruption that is undercutting China’s economy) and an interview he gave some time ago to Voice of America’s Chinese language broadcasts. The live interview was cut off in mid stream by senior VOA management and the Chinese VOA journalists (who appear to have been working out of of NYC where Guo is currently living) were suspended and now they have been fired for “insubordination.”

VOA Director Amanda Bennett refused to comment on the matter citing “privacy” concerns. Guess who Bennett is married to? Donald E. Graham, chairman of Graham Holdings which runs an educational publishing business which does a fair bit of business in … China. The fired Chinese VOA ex-employees also claim that VOA has hired James McGregor, a former journalist with close ties to Chinese Politburo heavyweight Wang Qishan.

Look. Everyone and his brother, sister, aunt, and cousin have or are falling over each other to suck up to China and try to actually profit from doing business in that authoritarian state’s enormous consumer market. Some have even made money. But frickin’ Voice of America?! Do they have to join Eric Schmidt, Tim Cook, Mark Zuckerberg and all the rest in kneeling before the Grand Dragon?

It appears that the key event at the start of the 90’s was actually not the fall of the Wall in Berlin. Rather it was a few months earlier in June of 1989 with the Tiananmen Square massacre by army units loyal to China’s ruling communist party, the cardboard mock ups of the Statue of Liberty and the candles crushed under the military might of authoritarianism. So China’s population made a deal with their leaders: they got stunning growth in exchange for the shackles on free expression that were firmly maintained, even as those shackles grew in the sophistication of their methodology.

Those shackles now extend to Voice of America. Rex Tillerson, do you have anything to say? Apparently not. When pressed by Senator Rubio to explain a $4.5 million cut to the semi-official Radio Free Asia’s Mandarin language broadcast, Tillerson said:

I can confirm that to my knowledge, it had nothing to do with our relations with China.

Comments